Establish Partnership to Achieve the SDGs, through the Implementation of a Teaching Strategy Mediated by a Didactic Sequence /
Sánchez Páez, Daniel Alejandro
Establish Partnership to Achieve the SDGs, through the Implementation of a Teaching Strategy Mediated by a Didactic Sequence / Daniel Alejandro Sánchez Páez ; directora, Ligia Rosa Martínez Bula ; codirectora, Marisela Restrepo Ruiz. - 2.5 MB : 91 páginas ; figuras, tablas
Trabajo de grado
Angelaki, M. E., Bersimis, F., Karvounidis, T., & Douligeris, C. (2023). Towards more sustainable
higher education institutions: Implementing the sustainable development goals and
embedding sustainability into the information and computer technology curricula.
Education and Information Technologies, 29(4), pág. 5079-5113.
https://doi.org/10.1007/s10639-023-12025-8 Bonilla, M., Cárdenas-Benavides, J. P., Arellano-Espinoza, F. J., & Pérez-Castillo, D. F. (2020).
Interactive methodological strategies for teaching and learning in higher education.
UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(3), 25–36.
https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.282 British-Council. (2021). Active Citizens. Global connected, locally engaged. Facilitator’s Toolkit.
version 4. (p.12). London, The British Council.
Bruner, J. S. (1960). The process of education. Harvard University Press. (p. 8-9)
Calzada, I. (2023). Smart Rural Communities: Action Research in Colombia and Mozambique.
Sustainability. https://doi.org/10.3390/su15129521 Campos, G. y Lule, N. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979972 Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley general de educación [Ley 115 de 1994]
Capítulo 1. Disposiciones Generales. Art. 1. 32. Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de
1994. Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley general de educación [Ley 115 de 1994]
Capítulo 2. Educación media técnica. Art. 32. Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de
1994. Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley general de educación [Ley 115 de 1994]
Capítulo 2. Educación no formal. Art. 37. Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de 1994. Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 1. del 4 julio de 1991. (Colombia).
Cosme, J. (2018). The Sustainable Development Goals and the academy. University of Medical
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teaching, assessment – Companion volume, (pp. 22-32) Council of Europe Publishing,
Strasbourg, available at www.coe.int/lang-cefr. Creswell & Creswell. (2018). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods
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(sagepub.com) Dung, D. T. H. (2020). The advantages and disadvantages of virtual learning. IOSR Journal of
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Antropología (p, 641). Pearson Educación. Fals-Borda, O., (2006). Participatory (Action) Research in Social Theory: Origins and
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in the fulfillment of the 2030 agenda. Universidad Simón Bolívar, Barranquilla- Colombia.
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Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès):
Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. Capítulo II.3. Edición
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del Barrio “Virgen de Lourdes” em San Juan-Argentina. urbe. Revista Brasileira de Gestão
Urbana, v. 13, e20190358. doi: 10.1590/2175-3369.013.e20190358 McMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. 5°
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the Sustainable Development Goals. [Tese de doutoramento, Estudos de Desenvolvimento,
Universidade de Lisboa, Instituto de Ciências Sociais, 2020]
http://hdl.handle.net/10451/45610 Niño, J. (1998). Lineamientos Curriculares de Lengua Extranjera: Inglés. Ministerio de Educación
de Colombia. (p. 2. para 2-4). http://roychacon/lineamientos/agradecimientos.asp
(mineducacion.gov.co) Park, P., Lewin, K., Tax, S., Stavenhagen, R., Fals, B, O., Kemmis, S. & Rahman, A. (1989) La
investigación-Acción participativa y desarrollos. Editor. María Cristina Salazar. Consejo
Nacional de Adultos de América Latina. (p. 137-171). Universidad Nacional de Colombia. Pastoriza, C., (2020). Responsabilidad social en el aula: aprender para emprender. [Trabajo final
de Maestría, UNIR Universidad de la Rioja] ://reunir.unir.net/handle/123456789/9858 Pinilla, L. (2022) Administrative Department of Colombian Public Function. [ADCPF] Guide to
characterization of citizenship and value groups 5th. version. (p. 9).
Raynor, K.(2019). Participatory Action Research and Early Career Researchers: The Structural
Barriers to Engagement and Why We Should Do It Anyway. Planning Theory & Practice,
20(1), 130–136. doi:10.1080/14649357.2018.1556501 Sandín, M. (2003) Capitulo 7. Tradiciones en la investigación cualitativa. Investigación
Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid. Mc Graw and Hill
Interamericana de España (p. 165).
Sanz de Santamaría, A. (1992). La investigación acción participativa: inicios y desarrollos; Acción
y conocimiento: cómo romper el monopolio con la investigación acción participativa.
Análisis Político, (16), 97–98.
https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/75090 Tzagkourni, E., Chaplana, E., Zaranis, N. (2020) Implementing theoretical approaches using ICT
in teaching English as a foreign language. Education and Information Technologies, vol.
26, no. 5, Sept. 2021, pp. 6203+. (Updated) Engineering plus,
dx.doi.org.ezproxy.cecar.edu.co:8080/10.1007/s10639-021-10594-0 United Nations (2023). Political declaration of the high-level political forum on sustainable
development convened under the auspices of the General Assembly. Chapter 3. Call to
action – turning our world towards 2030. (p. 4-6)
https://hlpf.un.org/sites/default/files/2023-
09/A%20HLPF%202023%20L1.pdf?_gl=1*e51m0r*_ga*NTU3ODQwMTExLjE3MTI2
MzgzOTU.*_ga_TK9BQL5X7Z*MTcxNDc0OTQ0Mi4xLjEuMTcxNDc0OTkyNS4wLjAu
MA. United Nations (1992). United Nations Conference on Environment and Development. Agenda 21.
https://www.un.org/sustainabledevelopment/en/development-agenda/
La enseñanza de la lengua inglesa ha adoptado nuevas metodologías gracias a los avances tecnológicos. Sin embargo, El acto educativo traspasa el hecho de adquirir conocimiento y herramientas digitales. La conciencia sobre los cambios mundiales y el rol que debería tomarse está siendo ignorada. Los problemas ambientales, sociales y económicos de la sociedad necesitan ser tratados. Las alianzas entre sectores públicos y privados parecen ser una estrategia pertinente para afrontar estas necesidades. Sin embargo, las prácticas usadas para educar a la sociedad en esto han sido infructuosas hasta ahora. Este proyecto intenta implementar una estrategia de enseñanza enfocada en secuencias didácticas que guíen a los estudiantes a caracterizar las problemáticas de su comunidad y concientizarlos en la importancia de los 17 ODS (Objetivos de Desarrollo Sostenible). De esta forma, nació el proyecto de investigación, de la necesidad de sensibilizar a los estudiantes del Instituto British English en Acacías Meta, frente al compromiso ciudadano de contribuir al logro de los ODS. Se diseñó una estrategia de enseñanza enfocada en secuencias didácticas que respondieran asertivamente a la necesidad urgente de reconocer el valor de hacer acuerdos para alcanzar el bienestar de la sociedad fue propuesto. Dentro del Desarrollo del Proyecto fue usada la acción participativa y la metodología cualitativa. Para la recolección de la información, diferentes instrumentos fueros usados: La encuesta pre y post, el método de observación. Concerniente a la implementación, Las secuencias didácticas fueron desarrolladas en el marco de la identificación de 4 compañías privadas y 2 públicas las cuales desarrollaron proyectos independientes relacionados a los ODS y con las que fue posible hacer alianzas efectivas. La metodología favoreció la concientización y apropiación de la importancia de hacer alianzas a nivel local, regional, nacional e internacional para alcanzar los objetivos de desarrollo sostenible. English Language teaching have adopted new methodologies due to the technological advances. However, the act of education goes beyond acquiring digital skills and knowledge. Consciousness about the world’s changes and the role which should take is being ignored. The environmental, social and economic problems of today’s society need to be addressed. Alliances in public and private sectors turn out to be a pertinent strategy to respond to these needs. However, the practices used so far to educate society about this have been unsuccessful. This project aims to implement a teaching strategy focused on didactic sequences that lead students to characterize their community problems and aware them about the importance of the 17th SDG’s (Sustainable Development Goals). Thus, the research project arose from the felt need to aware the British English Institute students in Acacías Meta, in the face of the citizen commitment to contribute to the achievement of the SDG’s. Alliances between the private and public sectors might help in some way to respond to this problematic, it was designed a teaching strategy focused on didactic sequences that responded assertively to the urgency of students on recognizing the value of making agreements to achieve the well-being of society was proposed. In the development of this project, qualitative research and participatory action research approach were used. In the collection of information, several instruments were used, such as the pre survey, observation method and Post Test. With regard to implementation, sequences were developed framed in the identification of 1 public and 4 private companies that developed projects related to the objectives of sustainable development and with which it is possible to make effective alliances. The methodology favored the awareness and appropriation of the students regarding the issue of local, regional, national and international alliances to achieve the objectives of sustainable development.
Inglés.
Estudiantes.
Herramientas digitales.
Objetivos de desarrollo sostenible.
Inglés. Educación. Objetivos de desarrollo sostenible. Alianzas. Secuencia didáctica. Innovación social.
Establish Partnership to Achieve the SDGs, through the Implementation of a Teaching Strategy Mediated by a Didactic Sequence / Daniel Alejandro Sánchez Páez ; directora, Ligia Rosa Martínez Bula ; codirectora, Marisela Restrepo Ruiz. - 2.5 MB : 91 páginas ; figuras, tablas
Trabajo de grado
Angelaki, M. E., Bersimis, F., Karvounidis, T., & Douligeris, C. (2023). Towards more sustainable
higher education institutions: Implementing the sustainable development goals and
embedding sustainability into the information and computer technology curricula.
Education and Information Technologies, 29(4), pág. 5079-5113.
https://doi.org/10.1007/s10639-023-12025-8 Bonilla, M., Cárdenas-Benavides, J. P., Arellano-Espinoza, F. J., & Pérez-Castillo, D. F. (2020).
Interactive methodological strategies for teaching and learning in higher education.
UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(3), 25–36.
https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.282 British-Council. (2021). Active Citizens. Global connected, locally engaged. Facilitator’s Toolkit.
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https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979972 Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley general de educación [Ley 115 de 1994]
Capítulo 1. Disposiciones Generales. Art. 1. 32. Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de
1994. Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley general de educación [Ley 115 de 1994]
Capítulo 2. Educación media técnica. Art. 32. Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de
1994. Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley general de educación [Ley 115 de 1994]
Capítulo 2. Educación no formal. Art. 37. Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de 1994. Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 1. del 4 julio de 1991. (Colombia).
Cosme, J. (2018). The Sustainable Development Goals and the academy. University of Medical
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teaching, assessment – Companion volume, (pp. 22-32) Council of Europe Publishing,
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Traditions. Thousand Oaks, California: (p. 17). Sage. 110627_book_item_110627.pdf
(sagepub.com) Dung, D. T. H. (2020). The advantages and disadvantages of virtual learning. IOSR Journal of
Research & Method in Education, 10(3), (pp. 45-48). Ember, C. T., Ember, M., & Peregrine, P.N. (2024) Construyendo un mundo mejor (10th ed.),
Antropología (p, 641). Pearson Educación. Fals-Borda, O., (2006). Participatory (Action) Research in Social Theory: Origins and
Challenges, in Bradbury, H., and Reason, P., eds, (p. 28-33) Handbook of Action Research:
Concise Paperback Edition, London: SAGE. Feria, A. H., Blanco, G. M., & Valledor, E, R., (2019). La dimensión metodológica de la
investigación científica. Editorial Académica Universitaria (Edacun) Universidad de las
Tunas. http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/90 Gallardo, E. E. (2017) Metodología de la Investigación: manual autoformativo interactivo
Huancayo Universidad Continental Primera Edición. (p. 73-74). Guette, A., Sánchez, A., Llanos, D., Rojano, D., & Quintero, V. (2020). The role of the academy
in the fulfillment of the 2030 agenda. Universidad Simón Bolívar, Barranquilla- Colombia.
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participatory action research. Ed. Springer Singapore Heidelberg New York Dordrecht
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López-Roldán, P. y Fachelli, S. (2015). La encuesta. En P. López-Roldán y S. Fachelli,
Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès):
Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. Capítulo II.3. Edición
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Grupo Compás. (p. 25).
Madroñero, S. y Guzmán, T. (2018). Sustainable development. Applicability and its trends
Technology in Motion. 31-3. July-September 2018. Pages 122-130. Recovered from
https://www.scielo.sa.cr/pdf/tem/v31n3/0379-3982-tem-31-03-122.pdf Mattioli, L. (2021). Objetivos del desarrollo sostenible em el marco de la escala local-barrial. Caso
del Barrio “Virgen de Lourdes” em San Juan-Argentina. urbe. Revista Brasileira de Gestão
Urbana, v. 13, e20190358. doi: 10.1590/2175-3369.013.e20190358 McMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. 5°
ed. Madrid: Pearson educación. (p. 397) Ministerio de Educación Nacional de Colombia. M.E.N (2006). Foreign Language Proficiency
Standards: English. Bogotá, (Colombia) Neves, P. M. D. (2020). SDGs, Why? and For Whom? How to Implement Partnerships to Achieve
the Sustainable Development Goals. [Tese de doutoramento, Estudos de Desenvolvimento,
Universidade de Lisboa, Instituto de Ciências Sociais, 2020]
http://hdl.handle.net/10451/45610 Niño, J. (1998). Lineamientos Curriculares de Lengua Extranjera: Inglés. Ministerio de Educación
de Colombia. (p. 2. para 2-4). http://roychacon/lineamientos/agradecimientos.asp
(mineducacion.gov.co) Park, P., Lewin, K., Tax, S., Stavenhagen, R., Fals, B, O., Kemmis, S. & Rahman, A. (1989) La
investigación-Acción participativa y desarrollos. Editor. María Cristina Salazar. Consejo
Nacional de Adultos de América Latina. (p. 137-171). Universidad Nacional de Colombia. Pastoriza, C., (2020). Responsabilidad social en el aula: aprender para emprender. [Trabajo final
de Maestría, UNIR Universidad de la Rioja] ://reunir.unir.net/handle/123456789/9858 Pinilla, L. (2022) Administrative Department of Colombian Public Function. [ADCPF] Guide to
characterization of citizenship and value groups 5th. version. (p. 9).
Raynor, K.(2019). Participatory Action Research and Early Career Researchers: The Structural
Barriers to Engagement and Why We Should Do It Anyway. Planning Theory & Practice,
20(1), 130–136. doi:10.1080/14649357.2018.1556501 Sandín, M. (2003) Capitulo 7. Tradiciones en la investigación cualitativa. Investigación
Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid. Mc Graw and Hill
Interamericana de España (p. 165).
Sanz de Santamaría, A. (1992). La investigación acción participativa: inicios y desarrollos; Acción
y conocimiento: cómo romper el monopolio con la investigación acción participativa.
Análisis Político, (16), 97–98.
https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/75090 Tzagkourni, E., Chaplana, E., Zaranis, N. (2020) Implementing theoretical approaches using ICT
in teaching English as a foreign language. Education and Information Technologies, vol.
26, no. 5, Sept. 2021, pp. 6203+. (Updated) Engineering plus,
dx.doi.org.ezproxy.cecar.edu.co:8080/10.1007/s10639-021-10594-0 United Nations (2023). Political declaration of the high-level political forum on sustainable
development convened under the auspices of the General Assembly. Chapter 3. Call to
action – turning our world towards 2030. (p. 4-6)
https://hlpf.un.org/sites/default/files/2023-
09/A%20HLPF%202023%20L1.pdf?_gl=1*e51m0r*_ga*NTU3ODQwMTExLjE3MTI2
MzgzOTU.*_ga_TK9BQL5X7Z*MTcxNDc0OTQ0Mi4xLjEuMTcxNDc0OTkyNS4wLjAu
MA. United Nations (1992). United Nations Conference on Environment and Development. Agenda 21.
https://www.un.org/sustainabledevelopment/en/development-agenda/
La enseñanza de la lengua inglesa ha adoptado nuevas metodologías gracias a los avances tecnológicos. Sin embargo, El acto educativo traspasa el hecho de adquirir conocimiento y herramientas digitales. La conciencia sobre los cambios mundiales y el rol que debería tomarse está siendo ignorada. Los problemas ambientales, sociales y económicos de la sociedad necesitan ser tratados. Las alianzas entre sectores públicos y privados parecen ser una estrategia pertinente para afrontar estas necesidades. Sin embargo, las prácticas usadas para educar a la sociedad en esto han sido infructuosas hasta ahora. Este proyecto intenta implementar una estrategia de enseñanza enfocada en secuencias didácticas que guíen a los estudiantes a caracterizar las problemáticas de su comunidad y concientizarlos en la importancia de los 17 ODS (Objetivos de Desarrollo Sostenible). De esta forma, nació el proyecto de investigación, de la necesidad de sensibilizar a los estudiantes del Instituto British English en Acacías Meta, frente al compromiso ciudadano de contribuir al logro de los ODS. Se diseñó una estrategia de enseñanza enfocada en secuencias didácticas que respondieran asertivamente a la necesidad urgente de reconocer el valor de hacer acuerdos para alcanzar el bienestar de la sociedad fue propuesto. Dentro del Desarrollo del Proyecto fue usada la acción participativa y la metodología cualitativa. Para la recolección de la información, diferentes instrumentos fueros usados: La encuesta pre y post, el método de observación. Concerniente a la implementación, Las secuencias didácticas fueron desarrolladas en el marco de la identificación de 4 compañías privadas y 2 públicas las cuales desarrollaron proyectos independientes relacionados a los ODS y con las que fue posible hacer alianzas efectivas. La metodología favoreció la concientización y apropiación de la importancia de hacer alianzas a nivel local, regional, nacional e internacional para alcanzar los objetivos de desarrollo sostenible. English Language teaching have adopted new methodologies due to the technological advances. However, the act of education goes beyond acquiring digital skills and knowledge. Consciousness about the world’s changes and the role which should take is being ignored. The environmental, social and economic problems of today’s society need to be addressed. Alliances in public and private sectors turn out to be a pertinent strategy to respond to these needs. However, the practices used so far to educate society about this have been unsuccessful. This project aims to implement a teaching strategy focused on didactic sequences that lead students to characterize their community problems and aware them about the importance of the 17th SDG’s (Sustainable Development Goals). Thus, the research project arose from the felt need to aware the British English Institute students in Acacías Meta, in the face of the citizen commitment to contribute to the achievement of the SDG’s. Alliances between the private and public sectors might help in some way to respond to this problematic, it was designed a teaching strategy focused on didactic sequences that responded assertively to the urgency of students on recognizing the value of making agreements to achieve the well-being of society was proposed. In the development of this project, qualitative research and participatory action research approach were used. In the collection of information, several instruments were used, such as the pre survey, observation method and Post Test. With regard to implementation, sequences were developed framed in the identification of 1 public and 4 private companies that developed projects related to the objectives of sustainable development and with which it is possible to make effective alliances. The methodology favored the awareness and appropriation of the students regarding the issue of local, regional, national and international alliances to achieve the objectives of sustainable development.
Inglés.
Estudiantes.
Herramientas digitales.
Objetivos de desarrollo sostenible.
Inglés. Educación. Objetivos de desarrollo sostenible. Alianzas. Secuencia didáctica. Innovación social.