000 11430nad a22009017i 4500
003 CO-SiCUC
005 20240608110245.0
008 230302b |||||||| |||| 00| 0 spa d
040 _aCO-SiCUC
_bspa
_cCO-SiCUC
_erda
090 _bLCIN-09165 2024
100 1 _aPuche Miranda, Carmen Liliana
_4aut
_eautora
_955104
245 1 0 _aChallenges when teaching EFL in a post-conflict rural area to foster quality education and reduce inequalities in San Clemente Educational Institution at Tierralta, Córdoba /
_cCarmen Liliana Puche Miranda ; directora, Marisela Restrepo Ruiz.
264 1 _aSincelejo :
_bCorporación Universitaria del Caribe - CECAR,
_c2024.
300 _a878 KB ;
_a45 páginas
336 _2rdacontent
_atexto
_btxt
337 _2rdamedia
_acomputadora
_bc
338 _2rdacarrier
_arecurso en línea
_bcr
347 _2rdaft
_aPDF
502 _aTrabajo de grado
_b(Licenciada en Inglés) --
_cCorporación Universitaria del Caribe. Facultad de Humanidades y Educación. Programa de Licenciatura en Inglés. Sincelejo, 2024.
510 _aBarowski, J., & Grimsley, S. (29 de 10 de 2021). Focus Groups: Definition & Purpose. Obtenido de https://study.com/: https://study.com/learn/lesson/focus-groups-purpose-advantagesdisadvantages.html
510 _aCabrera, J. (2018). Education in Post-Conflict Colombia. USF Scholarship, 71.
510 _aCaro, C. (2022). Rural Community of Practice in Guatavita: EFL Taught from Challenges to Primary Children. Obtenido de Repository Universidad Pedagógica Nacional: http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/17927/Rural%20Com munity%20of%20Practice%20in%20Guatavita.pdf?isAllowed=y&sequence=5
510 _aCNMH. (14 de 05 de 2019). Centro Nacional de Memoria Histórica. Obtenido de Centro Nacional de Memoria Histórica: https://centrodememoriahistorica.gov.co/tag/tierralta/
510 _aCNMH. (14 de May de 2019). Centro Nacional de Memoria Histórica. Obtenido de Centro Nacional de Memoria Histórica: https://centrodememoriahistorica.gov.co/tag/tierralta/
510 _aCruz-Arcila, F. (15 de febrero de 2013). Accounting for Diff erence and Diversity in Language Teaching and Learning in Colombia. Educ.Educ., 16(1), 80-92.
510 _aEducation Northwest. (March de 2016). Culturally Responsive Teaching Education Northwest. Obtenido de Education Northwest: https://educationnorthwest.org/sites/default/files/resources/culturally-responsiveteaching-508.pdf
510 _aHernández S. et al. (2016). Metodología de la Investigación. México D.F.: McGraw-Hill.
510 _aHernández S., et al. (2016). Metodología de la Investigación. México D.F.: McGraw-Hill.
510 _aHolguín, B. R. (2016). English language teaching in rural areas: A new challenge for English language teachers in Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica, págs. 209-222.
510 _aINESAC. (2023). PEI - Proyecto Educativo Institucional. San Clemente - Tierralta .
510 _aJacobs, S. (2016). The Use of Participatory Action Research within Education-Benefits to Skateholders. World Journal of Education.
510 _aKnott, E., et al. (2022). Interviews in the social sciences. Nature Reviews Methods Primers, 1-15.
510 _aLaw 1651. (2013). Plan Nacional de Bilingüismo. Obtenido de ministerio de educación: https://eco.colombiaaprende.edu.co/aboutbilingualism/?playlist=55b8e92&video=d3092d9
510 _aLey 115. (1994). Ley 115 de 1994. Obtenido de mineducacion.gov.co: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
510 _aLey 893. (28 de May de 2017). https://www.suin-juriscol.gov.co/. Obtenido de suin-juriscol: https://www.suinjuriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30030685#:~:text=Cr%C3%A9anse% 20los%20Programas%20de%20Desarrollo,Final%2C%20en%20articulaci%C3%B3n%2 0con%20los
510 _aMartínez, L. (2007). La Observación y el Diario de Campo en la Definición de Tema de Investigación. Revista perfiles libertadores, 73-80.
510 _aMejía, A. M. (2013). Mejía, A. M. (2013). Bilingual education in Colombia: The teaching and learning of languages and academic content area knowledge. Bilingual and multilingual education in the 21st century: Lessons from accumulated experience in bilingual and multilingual education, 42-58.
510 _aMEN. (31 de Diciembre de 2021). Ministerio de Educación Nacional. Obtenido de Ministerio de Educación Nacional: https://educacionrindecuentas.mineducacion.gov.co/pilar-1- educacion-de-calidad/programa-nacional-de-bilinguismo/
510 _aMinEducación. (2015). mineducacion.gov.co. Obtenido de www.mineducacion.gov.co: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf
510 _aMonk, D. (2007). Recruiting and Retaining High-Quality Teachers in Rural Areas. The Future of Children, vol. 17 no. 1, 155-174.
510 _aMontoya G., O. H., & Valencia C., M. I. (2014). La enseñanza del ingles en el departamento del Quindio con metodología de Escuela nueva. revista facultad de educacion. cuadernos interdiciplinarios pedagogicos, 1, 57-68.
510 _aONU. (2020). jointsdgfund. Obtenido de jointsdgfund: https://jointsdgfund.org/sustainabledevelopment-goals/goal-4-quality-education
510 _aOrozco Parra, E. (2020). Teaching English in post-conflict Colombia: Challenges and opportunities. Colombian Applied Linguistics Journal, 157-172.
510 _aOrtega, Y. (2019). PEACEBUILDING AND SOCIAL JUSTICE IN ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE: Classroom Experiences from. International Society for Language Studies, págs. 63-90.
510 _aPineda, P., & Meier, M. (5 de 2020). Loose Coupling in Curriculum Reforms: Rural Teachers´ Perceptions of Peace Education in Post-Conflict Colombia. Peace and Conflict Studies, 27(1), 3. Obtenido de https://nsuworks.nova.edu/pcs/vol27/iss1/3
510 _aPolit, D. F., & Beck, C. T. (2008). Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice. Lippincott Williams & Wilkins.
510 _aRahman, M. S. (2016). The advantages and disadvantages of using qualitative and quatitative approaches and methods in language "testing and assessment" Reaseach: A literature Review. Journal of Education and Learning, 11.
510 _aRamos., B., & Aguirre. (2016). English Language Teaching in Rural Areas: A New Challenge for English Language Teachers in Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica., (27), 209- 222.
510 _aRamos-Holgín, B., & Aguirre-Morales, J. (18 de septiembre de 2016). English Language Teaching in Rural Areas: A New Challenge for English Language Teachers in Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 27, 209-222.
510 _aRoldán, Á., & Peláez-Henao, O. (2017). English Language Policy Relevance in a Colombian Rural Area: A Case Study in Antioquia. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 22(1), 121–139.
510 _aŞahin, İ. (2021). Professional identity development of EFL teachers wo
510 _aSelltiz, C., et al. (1980). Research Methods in Social Relations. New York: Holt, Rinehart and Winston.
510 _aShan, L., & Aziz, A. (2022). A systematic review of teaching English in rural settings: Challenges and solutions. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 12(6), 1956-1977.
510 _aSierra-Gutierrez, D., & Sánchez-Gutiérrez, J. (2022). Challenges and opportunities of teaching English in rural areas of Colombia: A case study. International Journal of Education in Developing Countries, 49-64.
510 _aSoto, D. (2022). Rural Learners: Culturally Based Materials to Develop EFL Receptive Skills. Repositorio Universidad de Córdoba.
510 _aTaherdoost, H. (2021). Data Collection Methods and Tools for Research; A Step-by-Step Guide to Choose Data Collection Technique for Academic and Business Research Projects. International Journal of Academic Research in Management (IJARM), 10-38.
510 _aTayade, S. (2012). Teaching English in rural Colleges: realities and remedies. Confluence, 330- 335.
510 _aUNESCO, U. (17 de 03 de 2020). School-based violence in Colombia: links to state-level armed conflict, educational effects and challenges. Obtenido de School-based violence in Colombia: links to state-level armed conflict, educational effects and challenges: https://unesdoc.unesco.org
510 _aUSFCA, U. (08 de 03 de 2023). Education in Post-Conflict Colombia. . Obtenido de Education in Post-Conflict Colombia. : https://repository.usfca.edu/
510 _aVarghese. et al. (2023). Quality and Inclusion in Education: The Persisting Challenges. Taylor & Francis.
510 _aVelez-Rendon, G. (2003). English in Colombia: a sociolinguistic profile. World Englishes, 22(2), 185-198.
510 _aVillar-Márquez, E. (2010). School-based violence in Colombia: links to state-level armed conflict, educational effects and challenges. UNESCO, 13.
510 _aWeatherSpark. (2023). weatherspark. Obtenido de weatherspark: https://weatherspark.com/y/21561/Average-Weather-in-Tierralta-Colombia-Year-Round
510 _aXu, M., & Storr, G. (2012). Learning the Concept of Researcher as Instrument in Qualitative Research. The Qualitative Report, 1-18.
520 3 _aEnseñar inglés como lengua extranjera en áreas rurales posconflicto en Colombia presenta desafíos únicos debido al contexto histórico del conflicto armado y su impacto en la educación. Este proyecto de investigación tiene como objetivo explorar las dificultades enfrentadas al enseñar inglés en Tierralta, un municipio en Córdoba, Colombia, profundamente afectado por la violencia y el desplazamiento. El estudio investigará factores que influyen en los resultados del aprendizaje del idioma, como la exposición limitada al inglés, la falta de recursos y la necesidad de estrategias de enseñanza culturalmente receptivas. Al abordar estos desafíos, la investigación busca contribuir al desarrollo de programas efectivos de inglés en áreas rurales posconflicto, apoyando la educación y el empoderamiento en estas comunidades.
_cEl trabajo.
520 3 _aTeaching English as a foreign language in post-conflict rural areas in Colombia presents unique challenges due to the historical context of armed conflict and its impact on education. This research project aims to explore the difficulties faced in teaching English in Tierralta, a municipality in Córdoba, Colombia, which has been deeply affected by violence and displacement. The study will investigate factors influencing language learning outcomes, such as limited exposure to English, lack of resources, and the need for culturally responsive teaching strategies. By addressing these challenges, the research seeks to contribute to the development of effective English language programs in post-conflict rural areas, supporting education and empowerment in these communities.
_cEl trabajo.
590 _aLicenciatura en Inglés
650 1 7 _aInglés.
_2armarc
_950471
650 1 7 _aConflicto armado.
_2armarc
_98540
650 1 4 _aLengua extranjera
_xEnseñanza.
_955105
653 _aDesafíos.
653 _aEnseñanza del inglés.
653 _aLengua extranjera.
653 _aPost-conflicto.
653 _aZona rural.
700 1 _aRestrepo Ruiz, Marisela
_4dir
_edirectora
_942845
942 _2Signatura Local
_cTE
999 _c36178
_d36178