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La muestra estuvo conformada por 40 estudiantes del grado décimo de la institución educativa Policarpa Salavarrieta de la ciudad de Sincelejo, seleccionados por medio de un muestreo intencional no probabilístico, cuyas edades oscilaban entre los 14 y los 16 años. De estos, 20 pertenecientes al grupo caso, conformado por jóvenes reportados con conductas disruptivas y 20 pertenecientes al grupo control, los cuales se caracterizaron por no tener presencia de este tipo de conductas. El análisis descriptivo de los datos se hizo por medio del programa SPSS, así como se realiza un análisis comparativo utilizando un factor Anova. Los resultados indicaron que, existen diferencias significativas en relación a la variable de cognición social, destacando que las medias más altas puntuaron para el grupo control, tanto para la variable percepción del comportamiento social (50,05), como para percepción emocional (24,95), lo que indica que, el rendimiento en ejecución en cuanto a la cognición social fue significativamente menor a nivel estadístico para el grupo de estudiantes con presencia de conductas disruptivas; The objective of this study was to evaluate social cognition in students with disruptive behavior and without disruptive behavior of tenth grade of the Educational Institution Policarpa Salavarrieta in the municipality of Sincelejo, Sucre. It was carried out under a methodology with a positivist paradigm, quantitative approach, comparative descriptive type, non-experimental design and cross section, in which was applied the Faux Paus Test and the Test of Looks. The sample consisted of 40 students of the tenth grade of the educational institution Policarpa Salavarrieta of the city of Sincelejo, selected by means of an intentional non-probabilistic sampling, whose ages ranged from 14 to 16 years. Of these, 20 belonged to the case group, formed by young people reported with disruptive behaviors and 20 belonged to the control group, which were characterized for not having presence of this type of behaviors. The descriptive analysis of the data was done through the SPSS program, as well as a comparative analysis using an Anova factor. The results indicated that there are significant differences in relation to the social cognition variable, highlighting that the highest means scored for the control group, both for the social behaviour perception variable (50.05) and for emotional perception (24.95), which indicates that the performance in execution in terms of social cognition was significantly lower at statistical level for the group of students with disruptive behaviours ER -