TY - GEN AU - Benavides Romero,Angélica de Jesús AU - Paternina Sibaja,Carolina Marcela AU - Núñez Orozco,Piedad María AU - Atencia Andrade,Asdrúbal Antonio TI - Uso de huertas escolares para fortalecer el pensamiento matemático en los estudiantes del grado tercero de la Institución Educativa Labarcé de San Onofre PY - 2024/// CY - Sincelejo PB - Corporación Universitaria del Caribe - CECAR KW - Estudiantes KW - armarc KW - Dificultades de aprendizaje KW - Huertas escolares KW - Pensamiento matemático KW - Recurso didáctico KW - Etnoeducacion KW - Quehacer docente N1 - Trabajo de grado; Angulo, M. V. (2019). Pruebas Pisa Mayo-2018: Un reto por la calidad. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Comunicados/391050:PruebasPisa-Mayo-2018-Un-reto-por-la-calidad; Ariza, D. (2020). 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A través, del presente estudio se busca aportar a esas lagunas existentes sobre la parva investigación al progreso del pensamiento matemático de estudiantes rurales de Colombia, quienes cuentan con poco acceso a la tecnología, y a la misma educación por las vías de difícil acceso; The present research proposal is related to the use of school gardens to strengthen mathematical thinking in third grade students of the Labarcé Educational Institution, an institution that is characterized by being ethno-educational, therefore, a qualitative research approach was chosen to , to be able to work it together with a participatory action research with which a direct and significant relationship with the sample is achieved, which will allow us to observe in close-up the true learning difficulties in mathematics that the students present. To this end, learning unit guides were created based on the school garden, supported by various contextual and technological strategies, and the levels of mathematical thinking that correspond to the students' level of education. Through this study, we seek to contribute to these existing gaps in the lack of research to the progress of mathematical thinking of rural students in Colombia, who have little access to technology, and to education itself through difficult access routes ER -