TY - GEN AU - Angulo Gallardo,Lauren Vanesa AU - Coronado Prasca,María Angélica AU - Olivero Pérez,Cateherine AU - López Coronado,Jessica AU - Martínez Mercado,Cindy Margarita TI - Estrategia de intervención social para el mejoramiento de la convivencia escolar, mediante el diseño de un aplicativo móvil en la escuela Normal Superior de Corozal - Sucre PY - 2024/// CY - Sincelejo PB - Corporación Universitaria del Caribe - CECAR KW - Aprendizaje KW - armarc KW - Estudiantes KW - Convivencia escolar KW - Aplicación móvil KW - Mediación escolar KW - Relaciones interpersonales KW - Trabajo social N1 - Trabajo de grado; Aguirre, J. Jaramillo, L. (2015). El papel de la description en la investigation cualitativa. Revista Scielo. Cinta de Moebio, (53), 175–189. Colombia. http://dx.doi.org/10.4067/S0717- 554X2015000200006; Alban, G. P. G., Arguello, A. E. V., Molina, N. E. C. (2020). 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Los resultados de esta investigación indicaron que la convivencia escolar en la Escuela Normal Superior de Corozal presenta problemas relacionados principalmente con violencia verbal, uso de lenguaje inapropiado y exclusión entre los estudiantes, por lo que el diseño de una estrategia de intervención social que incorpore el uso de las tecnologías y la comunicación funcionaría como una solución prometedora. La investigación contribuye significativamente a la compresión de la convivencia escolar en el contexto de la Escuela Normal Superior de Corozal y como esta contribuye a seguir generando investigaciones y estrategias sociales que vislumbre una vía efectiva para mejorar la convivencia escolar y fomentar habilidades necesarias en los estudiantes, por lo tanto, la investigación aporta referentes desde el Trabajo Social en este campo; The focus of the research project was on the issue of school coexistence, since it is necessary to understand this problem broadly and, based on the analysis, find effective solutions that promote a safer, more inclusive and conducive school environment for learning. This topic is relevant in education to address these challenges and improve the quality of education in the Escuela Normal Superior de Corozal, with the objective of designing a social intervention strategy for the improvement of school coexistence through a mobile application, was directed under a quantitative methodology, with a descriptive approach and a positivist paradigm, the study sample consisted of 370 students, ranging in age from 11 to 16 years old. The results of this research indicated that school coexistence in the Escuela Normal Superior de Corozal presents problems related mainly to verbal violence, use of inappropriate language and exclusion among students, so the design of a social intervention strategy that incorporates the use of technologies and communication would work as a promising solution. The research contributes significantly to the understanding of school coexistence in the context of the Escuela Normal Superior de Corozal and how this contributes to continue generating research and social strategies that envision an effective way to improve school coexistence and promote necessary skills in students, therefore, the research contributes referents from Social Work in this field ER -