TY - GEN AU - Cervantes Ospino,Albenio AU - Mercado Martínez,Karen Milena AU - Martínez Banda,Jairo TI - Metodología activa de aprendizaje STEAM para el desarrollo de habilidades sociales de los estudiantes de grado sexto de la Institución Educativa Departamental José de la Luz Martínez en la resolución de problemas PY - 2023/// CY - Sincelejo PB - Corporación Universitaria del Caribe - CECAR KW - Estudiantes KW - armarc KW - Actividades estudiantiles KW - Problemas cotidianos KW - Metodología KW - STEAM KW - Aprendizaje KW - Enseñanza KW - Robótica KW - Interdisciplinariedad N1 - Trabajo de grado; Arias, G. J., Villasís, K. M., y Miranda, N. M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206. https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755023011.pdf; Arrollo, A., y Polo, I. (2016). Formación en programación y robótica a estudiantes de educación media del colegio ciudadela educativa del magdalena medio. 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José de la Luz Martínez, empiecen a trabajar sus planificadores de aula de forma integrada y articulada con otras disciplinas del saber, que propongan escenarios con problemas cotidianos y que tengan que ser resueltos de forma colaborativa y aplicando distintos saberes; The research proposal entitled "Design of the educational intervention proposal based on the STEAM methodology to enhance the social skills of sixth grade students of the José de la Luz Martínez Departmental Educational Institution for problem solving", was raised in the framework of the qualitative approach and type of experimental design of transectional cut, the sample of nonprobabilistic type of 46 students and 4 teachers, to whom a diagnostic test will be applied regarding the execution of the STEAM in the classes, then the methodological proposal based on activities such as construction of eccentric devices, construction of cardboard automata, construction of a hydraulic arm, among others and finally, the strategy will be evaluated through the rubric provided by the telephone foundation called Decalogue of an innovative project. It is expected that the teachers of the I.E.D. José de la Luz Martínez, start working with your classroom planners in an integrated and articulated way with other disciplines of knowledge, proposing scenarios with daily problems that have to be solved collaboratively and applying different types of knowledge ER -