TY - GEN AU - Barrios Cárdenas,Carmen Julia AU - Guerra Ortega,Ana Victoria AU - Hernández Garizao,Yisseth Paola AU - Uribe Agámez,Juan Gabriel TI - Implementación del software Jclic para mejorar la comprensión lectora en los estudiantes del grado 3° de educación básica primaria del Centro Educativo La Quebrada del municipio de San Marcos Sucre PY - 2020/// CY - Sincelejo PB - Corporación Universitaria del Caribe - CECAR KW - Estudiantes KW - armarc KW - Comprensión de lectura KW - Aprendizaje KW - Educación KW - Tecnología KW - Innovación N1 - Trabajo de grado; Alzate-Alzate, J. N., Grisales-López, J. G., & Pérez-Alcaráz, A. M. (2016). aprendo y aprendo: con las TIC’s comprendo. Recuperdo de https://hdl.handle.net/11371/751; Araujo-A. 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Para detectar el problema se aplicó un diagnostico en lengua castellana sobre una fábula llamada “la cigarra y la hormiga”; en matemáticas se llevó a cabo una serie de ejercicios de resolución de problemas aplicando operaciones básicas, además se realizó un análisis con los resultados que se obtuvieron en el ISCE del 2014 hasta 2017, por tanto atendiendo a los resultados esperados se implementa una estrategia tecnológica innovadora para mitigar el problema encontrado en el aula, en este caso se aplicará el programa Jclic, puesto que, en el Centro Educativo se cuenta con una sala de informática, y no se necesita de la conexión a internet para trabajar con este programa y así mantener los resultados arrojados en el ISCE; This research work deals with a study related to the levels of reading comprehension in third grade students of the La Quebrada Educational Center of the Municipality of San Marcos Sucre, through the Jclic technological tool, this educational software is made up of a series of Multimedia activities such as narrative texts of the students' interest, with them, a series of exercises will be developed such as word searches, crosswords, writing texts, ordering sentences, among others. The sample consisted of 16 students, 10 girls and 6 boys, ranging between the ages of 8 and 9 years old. The qualitative approach of participatory action research type was used. To detect the problem, a diagnosis in Spanish was applied to a fable called "the grasshopper and the ant"; In mathematics, a series of problem-solving exercises was carried out applying basic operations, an analysis was also carried out with the results obtained in the ISCE from 2014 to 2017, therefore, taking into account the expected results, an innovative technological strategy is implemented. To mitigate the problem found in the classroom, in this case the Jclic program will be applied, since, in the Educational Center, there is a computer room, and it does not need an internet connection to work with this program and thus maintain the results of the ISCE ER -